Friday, August 12, 2011

Kasihan Novel-novel Kesayangan ku

Saya suka baca novel,
Saya suka beli novel.,
Sebelum baca novel-novel tu
 saya balut cantik-cantik, saya balut kemas-kemas
Masa baca novel-novel tu
Saya buka pelan-pelan, cermat
saya tak pernah lipat muka surat novel tu
saya guna penanda buku yang dah disediakan
Novel yang tak ada penanda saya buat satu khas untuk novel tu
Saya selak sehelai sehelai
Tulang novel tu pun tak pernah saya patahkan
Saya pastikan saya tak letak novel tu kat tempat yang ada kotoran
Apatah lagi tempat-tempat yang basah
Saya simpan novel-novel pada rak khas untuk mereka
Saya SAYANG SANGAT koleksi novel-novel saya

Saya kongsi cerita dengan kawan
Saya bagi kawan-kawan pinjam novel-novel saya
Sama-sama menghayati sama-sama merasai

Tapi saya sedih...

Bila Novel tu kembali pada saya, saya rasa nak menangis
Banyak muka surat novel ada kesan lipatan
Kulit novel tu pun terlipat sekali, saya tak tau kenapa
Tulang Novel pun dah patah
Bukan patah satu tempat tapi banyak tempat
macam nak tertanggal mukasurat2 novel tu
Novel saya comot
Bahagian luar comot, bahagian dalam comot
paling tak boleh terima ada kesan air tumpah atas novel
kesan kertas dah kembang kena air

Saya sedih...saya betul-betul sedih
Saya pun pinjam jugak novel kawan-kawan
Tapi saya layan novel tu macam saya layan novel saya jugak
Saya tak nak jadi kedekut tapi mungkin saya terpaksa jadi kedekut
Saya akan beri pinjam novel-novel saya pada mereka-mereka tahu menghargainya
Pada yang tidak...I am sorry friend...:(



...


No comments:

Post a Comment